Recenzie: Sertarul cu ură de Anca Zaharia

coperta_sertarul_cu_uraDespre autoare

„M-am născut acum niște ani într-o zonă pe care regret că o știu. Toate explicațiile pentru varianta prezentă se găsesc acolo, în Moldova copilăriei mele, deci nu dați vina exclusiv pe mine. Nu-mi place că mă cheamă și Elena, dar am altele de rezolvat în viață, nu schimbarea unui prenume.
Citesc și scriu de pe la 2-3 ani, acestea erau alternativa la trăit în realitatea tristă de sat din Bacău.
Am făcut multă școală, toată pe la Facultatea de Litere (Universitatea Transilvania, Brașov), și evident că voi fi mereu o vânzătoare cu mare pasiune pentru citit. Am scris pe Hyperliteratura.ro timp de aproape 2 ani, am lucrat ca librar 1 an și jumătate (Litera și Humanitas), încep zilnic câteva proiecte pe care nu le voi finaliza niciodată, dar toate au cumva legătură cu literele și hârtia. Blogul High pe Cărți este cel mai longeviv proiect personal.
Am câștigat, în adolescență, premii la diverse concursuri de creație literară – fain mod de a-mi petrece timpul. Îmi place să citesc (și asta e ușor), îmi place să scriu (asta e ceva mai greu), dar lucrul în care cred cu tărie acum, la 20 și puțin de ani, e că scrisul e singura activitate constantă din viața-mi. Nu-mi plac oamenii, dar îmi plac cititorii!”

După cum poate ați observat, această carte nu are o descriere sau un sinopsis și sunt de părere că a fost o decizie extrem de înțeleaptă. Acest volum de poezii nu ar putea avea așa ceva deoarece fiecare cititor, în momentul în care gustă din aceste poezii, vine din urmă cu propria sa percepție. Unora li se va părea că poezia x este despre iubire, alții vor fi de părere că în acele scurte versuri se vorbește despre ură.

Este primul volum de poezii pe care îl citesc. Mi-am făcut curaj și am zis să încerc ceva cu totul nou și afară din zona mea de confort. Cel care m-a ajutat să mă decid în privința volumului pe care să îl aleg a fost Daniel (dacă vreți să vedeți manifestul lui despre poezie unde vorbește și despre acest volum plus încă două, vă invit să dați click aici).

Fiind primul volum experimentat de mine nu știu după ce să mă ghidez în ceea ce privește tehnica sau tema sau mai știu eu ce alte proprietăți specifice poeziilor, așa că nu îmi rămâne decât să îmi folosesc sufletul și sentimentele pe care le-am avut pe parcursul lecturii.

De cum am citit primele două sau trei poeme mi-am dat oarecum seama de stilul Ancăi Zaharia. Un stil direct, fără menajamente și am simțit, nu de puține ori, ironia și sarcasmul în unele poezii în care tema percepută de mine poate nici nu cerea acest lucru.

Am citit poeziile una după cealaltă, precum aș face cu orice altă carte. Nu mi s-a părut nimic greoi la ele, nu am avut dificultăți în a avea o cursivitate a lecturii așa cum mi se întâmpla de exemplu prin liceu unde de fiecare dată când citeam o poezie brusc parcă uitam să leg cuvintele și mă chinuiam efectiv să urmăresc versurile (nu știu dacă i s-a mai întâmplat asta și altor persoane).

M-am regăsit și am rezonat cu majoritatea poeziilor, dar au existat șapte dintre ele mai speciale; nu știu exact de ce, dar când le citeam îmi apărea din senin un gol în stomac și senzația de nod în gât ca atunci când vrei să plângi. Nu mi s-a mai întâmplat ceva asemănător cu nicio poezie citită prin liceu. Poeziile cu pricina sunt: 17, 46, 47, 50, 59, 65 și 71.

Cred că volumul Ancăi Zaharia nu este pentru toată lumea. Spun asta deoarece nu este volumul acela tipic de poezii cu rimă încrucișată sau îmbrățișată, în care fiecare vers începe cu literă mare și la sfârșit se pune punct. Poeziile acestea nu au punct. Ele nu se termină odată ce ai citit ultimul cuvânt, ci rămân acolo undeva în subconștient. Unii ar putea găsi aceste poezii ca fiind abstracte și bizare și poate chiar s-ar strâmba puțin atunci când citesc. Aceste tipuri de oameni nu cred că ar putea aprecia cu adevărat acest volum.

A fost ceva nou pentru mine, ceva ce cred că voi mai aborda și pe viitor. Daniel avea dreptatea, cred că este un prim volum potrivit dacă vreți să încercați și poezia!

Pe Goodreads i-am oferit 4 stele!

Un gând despre “Recenzie: Sertarul cu ură de Anca Zaharia