Recenzie: Malad de Alexandru Voicescu

”În timpul lansării noului produs al companiei high tech la care este angajat, Andrei, art director român stabilit în Elveția, experimentează o viziune inexplicabilă, indusă de un desen al misterioasei Ioana. Încercând să afle identitatea acesteia și legătura dintre ei doi, devine implicat în acțiunile unui grup de artiști underground dintr-o rețea cosmopolită, grup care duce la extrem învățăturile mentorului lor. Acuzat de crimă, trebuie să fugă. Este ghidat de Eliza, o tânără care pare să cunoască îndeaproape motivele ce i-au schimbat viața normală și aproape anostă de până atunci. Pe parcursul a numai câtorva zile, Andrei realizează că adevărurile pe care le știa despre propria persoană sunt doar o mică parte a unui puzzle care îl poartă fără voia lui prin Praga, Lausanne, Milano și un izolat sat din Banatul sârbesc.
   În ”Malad”, realitatea se întrepătrunde cu oniricul, știința cu alchimia, religia cu fanatismul, iar existența obiectivă se dovedește doar o umbră a unui alt substrat, mai adânc și mai improbabil de conștientizat, unde moartea și decadența sunt catalizatori reci ai destinului. În cele din urmă, iubirea poate să fie salvarea. Sau distrugerea, deopotrivă.”

”Malad” de Alexandru Voicescu este un roman amplu, complex și cu înțelesuri ascunse. Toată povestea, după cum ni se spune și din descriere, este un puzzle. Un puzzle care la început parcă nu are foarte multă logică și nu știi exact ce să crezi, dar care pe parcurs, cu ajutorul autorului care îți mai oferă câte o piesă, începi să faci anumite conexiuni și lucrurile încep să capete sens.
Este vorba despre găsirea sinelui, explorarea propriei persoane, limite pe care le credem de neatins.

La începutul cărții am avut un sentiment de confuzie vizavi de cum se desfășura acțiunea. Aveam un protagonist, Andrei, o fată misterioasă numită Ioana Dună, un concurs, o viziune care în mintea mea provoca haos și mă simțeam ca într-un vârtej, apoi fata dispare iar Andrei pornește în căutarea ei, o găsește, apoi haos din nou și de acolo pornește practic toată aventura.
Cu toate că sunt relativ puține personaje, aproape fiecare a avut câte un background și fiecare avea rolul său în poveste având într-un fel sau altul legătură cu unul sau mai multe personaje.
Este o carte plină de detalii, despre locuri, persoane, întâmplări. Recunosc că de obicei mă obosesc mult prea multe detalii și la un moment dat simt că nu mai pot sa țin pasul și asta îmi impune să iau o mică pauză de la lectură. La fel se întâmplă și cu descrierile lungi care se înșiră pe mai multe pagini (ex. prima viziune a lui Andrei). Din păcate am întâmpinat problemele acestea și cu ”Malad”, dar asta ține strict de mine și de preferințele mele, ar fi nonsens să dau vina pe autor pentru treaba asta pentru că așa cum eu am un anumit gen preferat, la fel și autorul are un stil propriu de scriere.

Nu cred că este un roman pentru toată lumea, e nevoie de o anumită deschidere la nou și ieșit din comun. Este nevoie de răbdare. Răbdare pentru că la sfârșit totul va avea sens.
Categoric sunt de părere ca este o carte care te pune puțin pe gânduri, în momentul în care citești ultima pagină și o închizi, ai nevoie de câteva minute să procesezi toate aceste evenimente întâmplate într-un timp scurt. Analizezi de la ce a plecat totul și unde s-a ajuns în final.

Pe Goodreads i-am oferit 3/5 stele.
Voi ați citit cartea? Cum vi s-a părut?