Recenzie: "Cinder" – Marissa Meyer

„Cinder, a gifted mechanic in New Beijing, is also a cyborg. She’s reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s sudden illness. But when her life becomes entwined with the handsome Prince Kai’s she finds herself at the center of a violent struggle between the desires of an evil queen – and a dangerous temptation.
     Cinder is caught between duty and freedom, loyalty and betrayal. Now she must uncover secrets about her mysterious past in order to protect Earth’s future.
   THIS IS NOT THE FAIRY TALE YOU REMEMBER.

BUT IT’S ONE YOU WON’T FORGET

Recenzie – Spoilers Free

Tocmai ce am terminat această carte, ca să fiu mai exactă, am terminat-o acum o oră, şi mi-a plăcut extraordinar de mult. Este o carte cu o lume unică, o lume în care niciun alt autor nu m-a mai introdus până acum. Am fost puţin sceptică la început pentru că nu am mai citit până acum o carte care are în ea androizi şi cyborgi, îmi era teamă că nu o să îmi placă, că nu o să mă prindă povestea şi chestii de genul ăsta. Mi-am făcut griji degeaba.
     Dacă nu ştiaţi până acum, seria „The Lunar Chronicles” este compusă din nişte repovestiri a unor basme celebre. „Cinder” (primul volum) se inspiră din basmul „Cenuşăreasa”, „Scarlet” din „Scufiţa roşie” şi „Cress” din „Rapunzel”.
     Cum spuneam, lumea este una cu totul diferită faţă de ce am citit până acum. Acţiunea se petrece într-un viitor îndepărtat în New Beijing după ce fostul Beijing a fost distrus în urma celui de-al 4-lea război mondial. Tehnologia este foarte avansată, există androizi care sunt efectiv nişte roboţi programaţi să îndeplinească anumite sarcini cum ar fi să se ocupe de menaj în casele oamenilor. De asemenea există cyborgi. Aceştia sunt oameni care au încorporat în ei părţi de androizi, cum ar fii o mână robotică de exemplu. Oamenii locuiesc pe Lună şi planeta chiar aşa se numeşte , „Luna”, iar locuitorii ei sunt „lunarii” („lunars”). În prezent pe Pământ, o ciumă pentru care nu s-a găsit niciun antidot ameninţă viaţa oamenilor şi aceştia efectiv mor pe capete.
     Aşa, acum că am explicat oarecum lumea asta complicată (sper că aţi înţeles în mare despre ce este vorba) să trecem la acţiunea în sine. Cum se poate vedea şi din coperta cărţii, Cinder este cyborg şi este cel mai bun mecanic din New Beijing. A fost victima unui accident când era mică şi doctorii, pentru a o putea salva, i-au amputat o mână şi piciorul stâng şi i-au înlocuit aceste membre cu unele artificiale, din metal. Treaba este că ea nu îşi aminteşte absolut nimic de dinaintea accidentului, cine era, cine erau păriţii ei (pentru că a fost adoptată de un bărbat, cercetător dacă nu mă înşel) şi a fost adusă din Europa.  Ei bine, cyborgii nu sunt foarte bine priviţi în societate, sunt evitaţi şi se presupune că este de datoria lor să se ofere voluntari ca să fie „şobolani de laborator” pentru a ajuta la găsirea unui antidot pentru ciumă.
     La toată treba asta cu „cyborgii sunt de cea mai joasă speţă” se adaugă şi faptul că Cinder are o mamă vitregă pe nume Adri şi 2 surori vitrege , Pearl şi Peony. Tatăl ei vitreg a murit la scurt timp după ce a adus-o acasă, de ciumă, pe care a luat-o din Europa şi evident că Adri o învinovăţeşte pe Cinder în permanenţă. Partea bună este că din cele 2 surori ale ei, cu una chiar se înţelege şi e prietenă cu ea, mai exact Peony. Pe lângă aceasta mai are şi un mic android care o ajută la reparat diferite chestii în taraba unde lucrează ca mecanic şi la alte nimicuri prin casă şi numele androidului este Iko.
     Avem, bineînţeles, şi un prinţ în poveste şi numele lui este Kai. Ce pot să spun despre el decât că este foarte fermecător. Mi-a plăcut mult personajul lui şi toată legătura care se creează de la început între el şi Cinder. Poate că aş fii vrut să văd un pic mai mult că relaţia lor evoluează dar având în vedere întorsăturle de situaţie care se petrec pe parcursul cărţii, îmi dau seama că asta ar fii putut fi prea forţat aşa că aştept să văd cum evoluează relaţia lor în celelalte volume.
     Să vorbesc puţin şi despre Luna. Ei bine, aparent, o planetă întreagă are o regină, Levana, care evident este rea. Se pune la cale o alianţă între Pământ şi Luna iar intenţiile reginei sunt oricum numai bune nu. Pot să spun că efectiv am detestat-o pe Levana, nu cred că s-a mai întâmplat ca un personaj negativ să mă enerveze aşa de tare cum s-a întâmplat cu acesta.
    Per total mi-a plăcut foarte mult „Cinder” şi abea aştept să citesc restul cărţilor. Ştiu că în 2015 va apărea al 4-lea volum care se va numi „Winter” şi n-am nici cea mai vagă idee din ce basm se inspiră, mă gândesc într-un fel la „Frozen” dar ăsta nu este chiar un basm. Nu ştiu, rămâne să văd ce se întâmplă mai departe şi după o să îmi fac griji de acest ultim volum.
    Cărţii i-am dat pe Goodreads 5/5 stele, semn că DA, mi-a plăcut, mult.

Părere – Spoiler Alert

Ca de obicei, partea aceasta a recenziei este bine să nu o citească cei care nu au citit cartea şi dacă totuşi citiţi, vă avertizez de acum că urmează un uriaş spoiler, deci plecaţi până mai puteţi…
     Că tocmai am vorbit de Queen Levana, mi-am amintit de Adri şi cât de mult m-a enervat şi ea. A fost un moment, fix după ce Cinder s-a întors de la Peony care tocmai murise şi a întâmpinat-o Adri acasă şi a făcut-o în toate felurile. Efectiv am început să plâng de nervi pentru că nu puteam concepe cum un om poate să fie atât de rău şi atât de rece pe dinăuntru şi îmi părea atât de rău de Cinder. Adică pentru ea chiar nu conta că i-a murit fiica cea mică, nu putea lăsa aceste răutăţi deoparte. Nu ştiu, mi-a dat aşa un sentiment de frustrare că îmi venea să închid cartea.
     Când eram pe la pagina 140(şi ceva) şi era partea în care aflam că prinţul nostru o căuta pe Selene mi-a trecut pentru o fracţiune de secundă în minte că poate chiar Cinder era Selene, nu mai ţin minte dacă aflasem deja, până acolo, că Cinder era o lunară (doamne este aşa de ciudat să spui „o lunară”, dar whatever), probabil că nu. Dar uite că intuiţia mea a fost corectă.
     Mi-a plăcut foarte mult de Dr. Erland pe care l-am văzut ca un fel de „zâna cea bună” a lui Cinder, totuşi nu mă aşteptam ca el să fie lunar dar după aia a avut sens şi lucrurile s-au aşezat cum trebuie până la sfârşit.
     Cred că partea mea favorită din carte a fost cea din lift cu Cinder şi Kai. Dacă nu mă înşel era chiar după ce Cinder o adusese înapoi pe Nainsi la palat şi era revolta aceea împotriva venirii Lavenei pe pământ şi împotriva alianţei. Mi s-a părut foarte haioasă partea aia şi mi s-a părut aşa de drăguţ cum Kai tot insista ca Cinder să vină la bal şi până la urmă i-a dăruit o pereche de mănuşi noi şi frumoase drept răsplată pentru că a reparat-o pe Nainsi.
     O replică funny pe care am ţinut-o minte este:

„Now, I don’t want to tell you how to run your business or anything,” he said, „but have you considered actually charging people for your services?” -Kay
      „I don’t want to tell you how to be a prince, but shouldn’t you have some bodyguards or something? -Cinder
      „Bodyguards? Who would want to harm a charming guy like me?” -Kay

Schimbul ăsta de replici m-a binedispus foarte mult, mai ales că era chiar după acea parte în care mă enervase Adri.
     Cam asta este impresia pe care mi-a lăsat-o „Cinder”. Îmi place cum scrie Marissa Meyer şi îmi place că au fost şi multe replici haioase.
     Acum o să continui să citesc „The Fiery Heart” pentru că aparent nu am mai citit în paralel ci am lăsat-o pe Sydney pentru Cinder şi plănuiesc să o termin cât de curând.

9 gânduri despre “Recenzie: "Cinder" – Marissa Meyer

1. Yep, este o serie, pana acum au iesit primele 3 volume si urmeaza ca la anul sa apara al 4-lea. Din pacate nu a fost tradusa la noi si este un pic greoaie de citit in engleza, termeni din mecanica, informatica si chestii de genul

2. Mereu scriitorii ne surprind,ar fi frumos sa fie povestea asta!Adica mie mi-a placut Craiasa Zapezii.Neaparat trebuie sa strang banii pentru aceste cartii,sunt alteceva,iar tema cartii este foarte interesanta,astept si urmatoarele recenzii!